PENINGKATAN PENGUASAAN TATABAHASA (KATA GANTI NAMA)
DALAM KALANGAN PELAJAR TINGKATAN 3 SEKOLAH MENENGAH SANOPITTYAKHOM
ABSTRAK
Kata ganti
nama ialah kata yang digunakan untuk menggantikan kata nama orang. Kata ganti nama diri
terbahagi kepada tiga jenis seperti Kata ganti nama diri pertama, Kata ganti
nama diri kedua dan Kata ganti nama diri ketiga. Kebanyakan pelajar hari ini
keliru dalam penggunaan kata ganti nama.
Terdapat ramai pelajar menggunakan kata ganti nama sesuka hati mereka
dalam kehidupan seharian mereka tanpa mengambil kira aspek penggunaannya yang
betul. Fokus kajian pengkaji ialah mengenai bagaimana untuk menggunakan Kata
ganti nama dengan betul dalam kalangan pelajar sekolah menengah.
A.
LATAR
BELAKANG KAJIAN
Tinjauan awal saya mendapati terdapat ramai
murid yang menggunakan Kata ganti nama yang kurang tepat dan tidak sopan dalam
perbualan seharian mereka. Sebagai contoh, seperti ayat ini dalam dialek melayu
Patani “ natey tu gila” dalam bahasa melayu baku ialah “ dia itu gila”.
Sepatutnya Kata ganti nama tersebut menggunaka “dia” bukan “natey( untuk
binatang)”. Selain itu, murid juga terkeliru dengan penggunaan kata ganti nama
diri seperti “saya” pelajar menggunakan “kita”. Perkara ini saya sedar ketika
saya melakukan pemerhatian di sekolah semasa saya menjalani praktis mengajar
pada 4-6 bulan Januari 2015 di sekolah Sanopittyakhom terletak di
daerah Yarang, Wilayah Pattani yang mempunyai pelajar seramai 235 orang serta
jumlah guru yang mengajar seramai 29 orang
dan guru khusus bahasa melayu terdapat hanya 1 orang . Sekolah tersebut
merupakan sekolah kerajaan yang menitik berat aliran akademi, subjek bahasa
melayu hanya ada satu subjek dalam satu minggu. Tindakan awal yang saya lakukan
ialah dengan merujuk kepada Pusat Rujukan Persuratan Melayu (PRPM) untuk
merungkai kemusykilan saya dalam kajian ini.
B.
PENYATAAN
MASALAH
Bahasa melayu merupakan
bahasa yang mempunya sistem dan aturannya tersendiri ataupun yang dipanggil
tatabahasa melayu. Antaranya Kata ganti nama iaitu kata yang digunakan untuk
menggantikan kata nama orang, terbahagi kepada tiga jenis seperti Kata ganti nama
diri pertama, Kata ganti nama diri kedua dan Kata ganti nama diri ketiga.
Pengkaji mendapatkan ramai murid yang
menggunakan Kata ganti
nama yang salah dan tidak tepat atau sesuai dalam perbualan seharian mereka.
Malah ada yang tidak menggunakan Kata ganti nama yang tidak sopan sesuka hati,
menyebabkan menerbitkan maksud ayat yang kasar dan memberi maksud ayat yang
tidak khusus sehingga menyebabkan ayat bahasa melayu tidak berapa ketara dan
kurang bersistem. Masalah ini tidak boleh dibiarkan berterusan. Oleh demikian
pengkaji melakukan kajian tindakan mengenai “Peningkatan penggunaan tatabahasa
(kata ganti nama) dalam Kalangan Pelajar tingkatan 3 Sekolah menengah Sudsawad
Witya”.
C.
FOKUS KAJIAN
Berdasarkan pemerhatian pengkaji semasa proses pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Melayu setakat ini, kami mendapati bahawa Kata ganti nama dalam ayat
Bahasa Melayu selalu keliru oleh pelajar.
Contoh : 1. a) Bajunya
koyak. Ia perlu dijahit. (X)
b) Bajunya koyak. Bajunya perlu dijahit. (√)
2. a) Anjing itu menyalak. Ia
kelaparan. (X)
b) Anjing itu
menyalak. Anjing itu kelaparan. (√)
Seperti dari contoh di atas,pelajar-pelajar selalu keliru ketika menulis ayat
dan menyampaikan maklumat yang tepat dan betul. Jika masalah di atas tidak
dapat di selesaikan, kelemahan dalam kemahiran berbahasa melayu ini boleh menjadi
semakin serius. Ini akan berlanjutan sehingga ke tahap seterusnya. Apabila masalah
ini berlarutan akhirnya akan menyebabkan pelajar-pelajar hilang minat dalam mata
pelajaran Bahasa Melayu. Dengan ini Kata ganti nama dalam bahasa melayu telah
menjadi isu yang akan pengkaji kaji dalam kajian tindakan ini.
D.
OBJEKTIF KAJIAN
d.1 Objektif Umum
Kajian ini bertujuan untuk
memastikan Kata ganti nama dalam bahasa melayu yang betul dan mengindahkan gaya
bahasa, iaitu melembutkan bahasa dengan dengan penggunnaan kata ganti nama yang
tepat agar menimbulkan lenggan-lenggan bahasa yang menarik.
d.2 Objektif Khusus
d.2.1 Kajian ini bertujuan untuk meningkat penggunaan kata ganti nama dalam
bahasa melayu dengan betul dan tepat mengikut tatabahasa melayu.
d.2.2 Memastikan belajar dapat menulis ayat dengan menggunakan kata ganti nama
yang tepat.
d.2.3 Agar pelajar menyampaikan maklumat yang berkaitan dengan kata ganti nama dalam
bahasa melayu dengan betul.
E.
KUMPULAN
SASARAN
Kajian ini melibatkan 18 0rang murid tingkatan 3 seklolah Sano Pittyakhom Kampung
Sano, Daerah Yaring, Wilayah Pattani yang terdiri daripada pelajar perampuan 10
orang lelaki 8 orang . 2 daripada 16 orang merupakan pelajar yang elit, aktif
dan berketerampilan manakala pelajar yang selebihnya berada dalam katageri
pandai.
F.
METODOLOGI
KAJIAN
f.1 Semakan Lebaran Kertas
Kerja
Semakan latihan pada
lebaran kerja pelajar secara tidak langsung dapat menilai tahap pencapaian
pelajar dalam menguasai kemahiran berkenaan
f.2 Pemerhatian Dalam
P&P
Respon pelajar dilihat
secara tidak langsung sewaktu aktiviti pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Contoh sewaktu soal jawab diadakan.
f.3 Ujian Selepas
Pengajaran dan Pembelajaran
Markah pelajar dalam ujian
selepas pengajaran dan pembelajaran dijadikan bahan mengukur pencapaian
pelajara dan keberkesanan modul yang dibuat.
G.
PELAKSANAAN
TINDAKAN
g.1 TINJAUAN DAN ANALISIS MASALAH
g.1.1 Semakan Lembaran
Kerja
Untuk melihat sejauh mana
kelemahan pelajar, pengkaji telah menyemak lembaran kerja pelajar dengan lebih
berhati-hati. Apa yang pengkaji perhatikan pada mulanya sebelum kajian
dijalankan, pelajar melakukan kesalahan yang banyak terutama dalam menetukan kata
ganti nama kata kedua, dan ketiga, berbanding dengan selepas kajian dijalankan.
Selepas kajian dijalankan, pengkaji berasa hampir berpuas hati dengan hasil
kerja pelajar. Dan merasa lega apa yang telah usahakan mula membuahkan hasil.
g.1.2 Pemerhatian dalam
P&P
Pengkaji telah membuat
pemerhatian sepanjang P&P dijalankan khususnya semasa sesi soaljawab
diadakan sebelum dan selepas kajian. Sebelum kajian dijalankan ada pelajar yang
kurang memberi respond dan sering menyatakan nilai dan kata ganti nama yang
salah, berdasarkan penyataan berbadingan dengan selepas kajian dan menggunakan
set latihan yang pengkaji sediakan. Mereka lebih terjurus kepada jawapan atau
nilai yang tepat serta menjawab dengan penuh keyakinan. Mereka mula merasa
seronok dalam pembelajaran mata pelajaran bahasa melayu.
g.1.3 Ujian Selepas
Pengajaran dan Pembelajaran
Ujian Selepas Pengajaran
dan Pembelajaran yang diadakan amat bermakna sekali bagi pengkaji kerana di
sinilah pengkaji boleh mengukur sejauh mana keberkesanan modul yang pengkaji
jalankan. Ternyata berlaku peningkatan yang agak drastic pada keputusan/markah
ujian mereka dalam latihan yang diuji. Pencapaian dalam Ujian Selepas
Pengajaran dan Pembelajaran menunjukan petanda baik bahawa modol yang pengkaji
guna banyak mempengaruhi tahap pemahaman pelajar dan telah melonjakkan
pencapaian dalam pengunaan kata ganti nama.
H.
DAPATAN
KAJIAN
Pencapaian pelajar yang menunjukan perubahan
drastic khasnya pada Ujian Selepas Pengajaran dan Pembelajaran ini amat ketara.
Hasil daripada kajian menunjukan kaedah yang pengakaji jalankan ini ternyata
banyak membantu pelajar dalam membuat ulasan seperti yang di harapkan. Pengkaji
terasa tersentuh, apabila guru tetap bahasa melayu di sekolah tersebut telah
memaklumkan dan mengucap terima kasih kepada pengkaji kerana Berjaya melonjakkan
prestasi pelajar dalam mata pelajaran bahasa melayu khusus dalam penggunaan
kata ganti nama. Beliau merasa puas hati dengan kaedah yang pengkaji guna.
I.
RUMUSAN
PEMERHATIAN DAN PENILAIAN
Selepas menjalankan kajian ini, pengkaji telah
dapat membaiki mutu pengjaran dan pembelajaran pengkaji. Pengkaji berjaya
membimbing pelajar penguasai kemahiran dalam penggunaan ayat dengan kata ganti
nama yang tepat dan betul. Dari segi pelajar pula mereka berasa gembira. Semasa
pengkaji berbual–bual dengan mereka, mereka melahirkan rasa minat dalam mata
pelajaran bahasa melayu berbanding dengan dahulu dan mereka lebih mempunyai
keyakinan dalam menulis dan berbual dalam bahasa melayu tanpa risau kesalahan
dalam penggunaan kata ganti nama.
J.
PENUTUP
Kajian ini diharap dapat
membantu pelajar-pelajar dalam meningkat penguasaan penggunaan kata ganti nama dalam
ayat bahasa melayu mereka. Melalui kajian ini, pelajar dibimbing untuk mengguna
kata ganti nama dengan tepat. Sesi pengajaran ini diharap akan diteruskan
walaupun tempoh kajian ini berakhir. Dengan adanya program seperti ini, diharap
pelajar-pelajar sekolah dapat meningkat minat mereka untuk membelajari bahasa
melayu terutama aspek kata ganti nama. Sekaligus melonjakkan penguasaan bahasa
melayu dengan baik walaupun ada kelemahan dalam penguasaan tatabahasa. Oleh
itu, pihak guru yang terlibat diharap dapat meningkatkan minat pelajar terhadap
penguasaan bahasa melayu dan bukan semata-mata lulus dalam peperiksaan atau
ujian serta sebagai seorang guru harus memberi sokongan kepada pelajar untuk
mempelajari bahasa melayu. Walaupun guru tersebut bukan khusus dalam subjek
tersebut.
LAMPIRAN 1
Kata Ganti Nama
Definisi:
1.Perkataan Ganti Nama
ialah perkataan yang menggantikan perkataan NAMA.
2.
Kata ganti nama diri ialah perkataan yang digunakan untuk menggantikan
nama seseorang.
3.
Kata ganti nama diri terbahagi kepada tiga, iaitu kata ganti nama diri pertama,
kata ganti nama diri kedua, dan kata ganti nama diri ketiga.
4.
Setiap Kata Ganti Nama terdiri daripada Tunggal dan Jamak. (Kalau dalam
bahasa inggeris disebut sebagai Singular dan Plural).
Kata
Ganti Diri Pertama
Kata
ganti nama diri pertama ialah kata yang digunakan untuk menggantikan nama orang
yang bercakap atau dikenali juga sebagai pihak pertama.
- terbahagi
kepaada dua bahagian iaitu tunggal dan jamak.
v Tunggal – merujuk kepada diri sendiri.
v Jamak – merujuk kepada diri sendiri bersama-sama dengan orang lain
Kata Ganti Diri Pertama
|
Kegunaan
|
Contoh
|
Aku
|
Digunakan apabila
bercakap dengan kawan atau Tuhan
|
a) Aku pergi
dahulu
b) Ya
Allah, aku sudah insaf
|
Beta
|
Digunakan oleh raja
atau sultan apabila bercakap dengan rakyat
|
c) Beta berharap
segala akan berjalan dengan lancer
|
Patik
|
Digunakan apabila
bercakap dengan raja atau sultan
|
d) Patik Menjunjung
perintah Tuanku
|
Saya
|
Digunakan apabila
bercakap dengan orang lain atau baru dikenali
|
e) Saya baru
berpindah ke sini
|
Kata Jamak
|
||
Kami
|
Digunakan kepada
diri sendiri berserta teman apabila bercakap dengan orang lain
|
f) Kami diarahkan
oleh guru untuk membersihkan kawasan sekolah kata Ali dan Ahmad kepada Abu
|
Kita
|
Digunakan kepada
diri sendiri dan serta orang lain
|
g) Kita harus
ke sana dengan segera
|
Kata
Ganti Diri Kedua
- Merujuk
kepada orang kedua semasa bercakap dengan kita
- terbahagi
kepaada dua bahagian iaitu tunggal dan jamak
Kata Ganti Diri
Kedua
|
Kegunaan
|
Contoh
|
Anda
|
Digunakan kepada
orang kedua apabila kita tidak berhadapan dengannya
|
a) Saya
berharap anda dapat menyelesaikan masalah itu
b) Anda telah
dipilih sebagai pelajar cemerlang.
|
Awak
|
Digunakan untuk
orang kedua dalam hubungan rapat
|
c) Saya
hendak berjumpa dengan awak di taman
d) Awak mesti
hadir ke parti hari lahir saya
|
Engkau
|
Digunakan untuk
orang kedua yang sangat rapat hubungan dengan kita atau Tuhan
|
e) Engkau mahu
dating ke rumah saya petang ini?
f) Tuhan,
hanya Engkaulah diri aku serahkan
|
Kamu
|
Digunakan untuk
orang kedua yang rapat hubungan dengan kita
|
g) Kamu memang
hebat
|
Tuanku
|
Digunakan apabila
bercakap dengan raja atau sultan
|
h) Patik
menjunjung segala titah Tuanku
|
Kata Jamak
|
||
Kalian
|
Digunakan semasa
beberapa orang diajak bercakap
|
i) “Kalian hendak
ke mana?” tanya Ali kepada kawannya
|
Kata
Ganti Diri Ketiga
- Merujuk
kepada orang ketiga
- Setiap
ganti diri ketiga harus digunakan dengan betul
Kata Ganti Diri
Ketiga
|
Kegunaan
|
Contoh
|
Baginda
|
Digunakan untuk raja
atau sultan
|
a) Baginda sudah
mangkat
|
Beliau
|
Digunakan untuk
orang ketiga yang dihormati
|
b) Beliau ialah
guru sekolah saya
|
Dia
|
Digunakan untuk
orang ketiga yang umun
|
c) Dia seorang
yang rajin belajar
|
Ia
|
Digunakan dalam
tulisan untuk orang ketiga
|
d) Ali ialag penagih
dadah oleh itu, ia telah dihantar ke pusat pemulihan dadah
|
Kata Jamak
|
||
Mereka
|
Digunakan untuk
orang ketiga yang bilangan lebih daripada seorang
|
e) Mereka telah
memenangi pingat emas dalam acara bola keranjang
|
LAMPIRAN 2
Latihan
B. Gariskan jawapan yang betul.
1. (Dia, Aku ) adik saya.
2. Itu kantin sekolah (saya, kamu).
3. (Mereka, Aku) guru di sekolah ini.
4. (Saya, Kamu) sudah makan?
5. Saya Sonn Kitt. (Saya,
Kami) suka membaca buku.
6. Saya suka makan durian. (Kamu, Kami)
suka makan apa?
7. Ali, Raju dan Karim sedang bermain bola di
padang. (Mereka, Kamu) bermain semasa hujan turun.
8. “Saya dan Suzana hendak ke kantin. (Mereka,
Kami) hendak membeli makanan,” kata Ayu kepada Kamal.
LAMPIRAN 3
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น